Αρχική Εκπαίδευση Γεωμετρία, ένα τριαντάφυλλο που αγκυλώνει (Άρθρο του καθηγητή μαθηματικών Δημήτρη Χαϊδεμένου)

Γεωμετρία, ένα τριαντάφυλλο που αγκυλώνει (Άρθρο του καθηγητή μαθηματικών Δημήτρη Χαϊδεμένου)

1143
0
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Πάντοτε με απασχολούσε και με απασχολεί το ερώτημα γιατί η γεωμετρία βιώνει τον μαρασμό μέσα στα σχολεία πως γίνεται η ομορφιά αυτού του μαθήματος να αποτελεί αγκάθι στην σκέψη των μαθητών.Προφανώς η απάντηση έχει πολύπλευρες ερμηνείες και παραμέτρους ,ωστόσο ως θιασώτης της γεωμετρικής λογικής θα προσπαθήσω να αναφέρω συνοπτικά μερικές από τις αρετές του μαθήματος.

Συχνά πυκνά οι καθηγητές των σχολείων χρησιμοποιούν τον όρο ‘’Γεωμετρική Φιλοσοφία’’ για να αναλύσουν ένα ζήτημα. Μπορεί ο ακριβής ορισμός να αφορά στην απόδοση φιλοσοφικών διανοήματων με γεωμετρικά σχήματα,όμως σε μια ελεύθερη απόδοση μπορεί να ερμηνευτεί από την τάση του εκπαιδευτικού να προσεγγίσει ένα θέμα και να καθοδηγήσει τον μαθητή στην επίλυση του προβλήματος κάνοντας χρήση εννοιών όπως είναι η ‘’υπόθεση’’ , ‘’ανάλυση’’, ‘’σύνθεση’’ , ‘’αναγωγή’’ ,’’απόδειξη’’.

Αν και οι παραπάνω όροι ακούγονται αυστηρά μαθηματικοί, και από μια πρώτη ματιά να τους θεωρούμε βασικά εργαλεία ενός μαθηματικού , ωστόσο η φιλοσοφική τους διάσταση παρατηρείται σε κείμενα αρχαίων φιλοσόφων όπως  ο Πλάτωνας(Πολιτεία) , ο Σοφοκλής (Ηλέκτρα) και ο Αριστοτέλης(Πολιτικά) αλλά και νεότερων διανοούμενων.

Ουσιαστικά η Γεωμετρία δεν αφορά εξ΄ολοκλήρου τον μαθηματική κοινότητα αλλά το σύνολο του εκπαιδευτικού κλάδου. Παρόλο που αποτελεί την βασική θεμελίωση ορισμένων μαθηματικών εννοιών, ο πολύπλευρος και πολυδιάστατος χαρακτήρας της μπορεί  να διαμορφώσει τον χαρακτήρα του σημερινού ανθρώπου στην λήψη αποφάσεων σε κρίσιμα ζητήματα, μέσα από σωστή μεθόδευση, χειρισμούς και όρια . Ταυτόχρονα μπορεί να απελευθερώσει τις δημιουργικές του ικανότητες και να αναδείξει την πλουραλιστική του προσωπικότητα.

Θεωρώ ,λοιπόν, ότι γεωμετρία πρέπει να αποκτήσει μια διαφορετική μεταχείριση από το εκπαιδευτικό σύστημα και να απαγκιστρωθεί από τα συνηθισμένα πλαίσια του σχολείου. Πρέπει να συζητηθεί έξω από τα περιορισμένα όρια μιας αίθουσας , να εκσυγχρονιστεί και να διαδραστικοποιηθεί με την χρήση τεχνολογικών μέσων .

Κλείνοντας θα σας αναφέρω ένα ρητό του Πλάτωνα το οποίο συμπλήρωσε αργότερα ο καθηγητής μαθηματικών στο πανεπιστήμιο Αθηνών Ν. Χατζιδάκης (1872-1942) και για όσους δεν το γνωρίζουν ,θα σας ιντριγκάρω την σκέψη, για το τι μπορεί να κρύβει η μετάφραση των λέξεων.

Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί,
το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω,
παρήγαγεν αριθμόν απέραντον,
καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.