Υπαναχώρησε χθες ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου στην κατάργηση της διδασκαλίας των Λατινικών στη Γ΄ Λυκείου για τους υποψηφίους των σχολών ανθρωπιστικών σπουδών υπό την πίεση των οξύτατων αντιδράσεων οι οποίες εντείνονται και από ακαδημαϊκούς του εξωτερικού. Έτσι, πρότεινε να εξετασθεί το ενδεχόμενο το μάθημα να διδάσκεται εφεξής στην Α΄ ή στη Β΄ Λυκείου.
Ειδικότερα, ο κ. Γαβρόγλου δήλωσε χθες (στην τηλεόραση του «E») ότι είναι ανοικτός στην πρόταση τα Λατινικά να διδαχθούν σε μία άλλη τάξη, πλην της Γ΄ Λυκείου, στην οποία θα αντικατασταθούν από την Κοινωνιολογία βάσει της πρότασης για το νέο εξεταστικό σύστημα. Βέβαια, οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν από ενώσεις φιλολόγων και τις φιλοσοφικές σχολές αποδίδονται από το υπουργείο Παιδείας στην ανησυχία των φιλολόγων μήπως χάσουν διδακτικό έργο στη μέση εκπαίδευση οι φιλόλογοι. Αυτό σημαίνει λιγότερες θέσεις εργασίας, και άρα λιγότερους διορισμούς μονίμων και προσλήψεις αναπληρωτών.
Από την άλλη, πάντως, ξεκίνησε συλλογή υπογραφών με αίτημα την ανάκληση της απόφασης για την κατάργηση των Λατινικών στη Γ΄ Λυκείου. «Αγαπητέ κύριε υπουργέ, η απόφαση του υπουργείου για κατάργηση των Λατινικών ως εξεταζόμενου μαθήματος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι εσφαλμένη, αντιεπιστημονική και οπισθοδρομική. Επιφέρει θανάσιμο πλήγμα στις κλασικές σπουδές στη χώρα μας και οδηγεί στην περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών των μαθητών και μαθητριών του λυκείου», αναφέρει το κείμενο, το οποίο ζητεί «την ανάκληση αυτής της απόφασης και την αποκατάσταση των Λατινικών στην προγενέστερή τους θέση με παράλληλη ενίσχυση και αναβάθμιση της διδασκαλίας τους στο λύκειο». Μέχρι αργά χθες το βράδυ το κείμενο είχε συγκεντρώσει πάνω από 4.300 υπογραφές και μεταξύ όσων έχουν υπογράψει φέρεται να είναι και ακαδημαϊκοί από το εξωτερικό.
Για το ίδιο θέμα, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων ζητεί «την άμεση απόσυρση του υπουργικού σχεδίου, το οποίο –αιφνιδιαστικά και χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με την επιστημονική κοινότητα– εξαπολύει ολομέτωπη επίθεση κατά των φιλολογικών μαθημάτων και πλήττει βαρύτατα την ουσία της ανθρωπιστικής παιδείας, η οποία βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε πορεία προϊούσας υποβάθμισης» θεωρώντας «απαράδεκτη την κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Λατινικών, μέτρο που αποκόπτει το ελληνικό σχολείο από τις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και που επιχειρείται στο όνομα μιας καινοφανούς, έξω από κάθε επιστημονική τεκμηρίωση, άποψης ότι στο μάθημα αυτό αρίστευαν σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι(!)».
Μάλιστα, η ΠΕΦ συνεχίζει λέγοντας ότι «η ενοχοποίηση της μετάφρασης του αρχαιοελληνικού κειμένου, με το έωλο επιχείρημα ότι οι μαθητές την αποστηθίζουν μηχανικά, στρέφεται εναντίον μιας κορυφαίας πνευματικής άσκησης, η οποία οξύνει την κρίση των μαθητών και αναδεικνύει τις ικανότητές τους τόσο στον αρχαιοελληνικό όσο και στον νεοελληνικό λόγο. Ενδεχόμενη υιοθέτηση των μέτρων αυτών θα αποκόψει την ελληνική εκπαίδευση από ιστορικούς δεσμούς με τον ανεκτίμητο γλωσσικό πλούτο των κλασικών γραμμάτων, στην κοιτίδα της δημιουργίας τους, γεγονός που θα έχει συνέπειες –θλιβερές και απρόβλεπτες– για το μέλλον και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας».
Ιστορία Β΄Λυκείου
Την ίδια στιγμή, ερώτημα προκαλεί η απουσία κατάθεσης νέου προγράμματος σπουδών για τη διδασκαλία της Ιστορίας στη Β΄ Λυκείου. Πρόθεση του υπουργείου Παιδείας φέρεται να είναι το μάθημα να μην αποτελεί απλή παράθεση γεγονότων, αλλά να οδηγεί στην κοινωνιολογική ερμηνεία τους.
ΠΗΓΗ:
http://www.kathimerini.gr