Μία νέα μελέτη αποτυπώνει το αντίκτυπο που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία των νέων.
Το Instagram είναι η πιο επιβλαβής εφαρμογή μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την ψυχική υγεία των νέων, ακολουθούμενη στενά από το Snapchat, σύμφωνα με νέα μελέτη της Βασιλικής Εταιρείας Δημόσιας Υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η μελέτη τους, παρακολούθησε περίπου 1.500 νέους ηλικίας 14 έως 24 ετών σχετικά με το πώς ορισμένες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων επηρεάζουν θέματα ψυχικής υγείας και ευεξίας όπως άγχος, κατάθλιψη, αυτοδιάγνωση και εικόνα του σώματος.
Το YouTube βρέθηκε ότι έχει τον πιο θετικό αντίκτυπο, ενώ το Instagram, το Snapchat, το Facebook και το Twitter παρουσίασαν στο σύνολό τους αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των νέων.
Το Instagram, το οποίο κατακλύζεται με φωτογραφίες από περισσότερους από 700 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, βρέθηκε στην κορυφή της λίστας από πλευράς αρνητικών επιπτώσεων, κυρίως μεταξύ των νέων γυναικών.
Το Instagram παροτρύνει τις νέες γυναίκες να «συγκριθούν με μη ρεαλιστικές, σε μεγάλο βαθμό φιλτραρισμένες και επεξεργασμένες εκδόσεις της πραγματικότητας», δήλωσε ο Matt Keracher, συγγραφέας της μελέτης.
«Το Instagram κάνει εύκολα τα κορίτσια και τις γυναίκες να αισθάνονται ότι το σώμα τους δεν είναι αρκετά καλό καθώς οι χρήστες προσθέτουν φίλτρα και επεξεργάζονται τις φωτογραφίες τους για να φαίνονται τέλειες», ανέφερε μια ανώνυμη γυναίκα που ερωτήθηκε στην μελέτη.
Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η Βασιλική Εταιρεία Δημόσιας Υγείας κάλεσε τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων να αναλάβουν δράση για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση των συναισθημάτων ανεπάρκειας και ανησυχίας των νέων χρηστών τοποθετώντας ένα σημάδι στις εικόνες που έχουν υποστεί ψηφιακό χειρισμό.
«Δεν ζητάμε από αυτά τα κοινωνικά δίκτυα να απαγορεύουν το Photoshop ή τα φίλτρα, αλλά να επιτρέπουν στους ανθρώπους να γνωρίζουν πότε έχουν υποστεί επεξεργασία οι εικόνες, έτσι ώστε οι χρήστες να μην παίρνουν ως πραγματικές αυτές τις φωτογραφίες», δήλωσαν οι ερευνητές.
«Θέλουμε πραγματικά να εξοπλίσουμε τους νέους με τα εργαλεία και τις γνώσεις ώστε να μπορούν να περιηγούνται στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όχι μόνο με θετικό τρόπο αλλά με τρόπο που να προάγει την καλή ψυχική υγεία», πρόσθεσαν.
Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ενώ το Instagram επηρέασε αρνητικά την εικόνα του σώματος, τις συνήθειες του ύπνου και ενίσχυσε την αίσθηση του φόβου στους χρήστες ότι κάτι χάνουν στα κοινωνικά δίκτυα, η εφαρμογή ήταν επίσης μια θετική διέξοδος για την αυτοέκφραση και την αυτογνωσία για πολλούς από τους νέους χρήστες της.
Η επαγγελματίας YouTuber Laci Green, μια vlogger υγείας με 1.5 εκατομμύρια συνδρομητές, δήλωσε ότι η εκπαίδευση που αφοράστα θέματα ψυχικής υγείας στην ψηφιακή εποχή, αποτελεί απαραίτητη εκπαίδευση για τους νέους.
«Οι πλατφόρμες όπως το Instagram και το Facebook παρουσιάζουν εξαιρετικά επιμελημένες εκδοχές των ανθρώπων που γνωρίζουμε και του κόσμου γύρω μας. Είναι εύκολο να παραμορφωθεί η προοπτική της πραγματικότητας», ανέφερε. «Η κοινωνικοποίηση πίσω από μία οθόνη, μπορεί επίσης να ενισχύει την απομόνωση, καλύπτοντας τα προβλήματα της ψυχικής υγείας ακόμη περισσότερο από ό, τι συνήθως».
Η Green πρόσθεσε ότι είναι σημαντικό να θέσουμε τώρα τις βάσεις για να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανές βλάβες, καθώς η πρώτη γενιά των χρηστών των κοινωνικών μέσων ενηλικιώνονται.
Το YouTube ήταν η μόνη πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που παρουσίασε συνολικά θετική επίδραση στη ψυχική υγεία των νέων στη μελέτη.
Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι δεν έχει σημασία μόνο αυτό με το οποίο ασχολούνται οι νέοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά επίσης και πόσο χρόνο ξοδεύουν σε αυτό. Οι νέοι που περνούν περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, είναι πιο πιθανό να αναφέρουν κακή ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ψυχολογικής δυσφορίας, σύμφωνα με την μελέτη.
«Οι πλατφόρμες που υποτίθεται ότι βοηθούν τους νέους να συνδέονται μεταξύ τους μπορεί να τροφοδοτούν πραγματικά μια ψυχική κρίση», σημειώνουν οι ερευνητές.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, οι ερευνητές συνέστησαν επίσης να εισαχθεί ένα αναδυόμενο σήμα για να ειδοποιήσει τους χρήστες ότι είναι συνδεδεμένοι για πολύ ώρα.
Επτά από τους 10 ερωτηθέντες νέους υποστήριξαν τη σύσταση, αλλά με τους ειδικούς που περιγράφουν τη χρήση των κοινωνικών μέσων ως πιο εθιστική από τα τσιγάρα και το αλκοόλ, δεν είναι ξεκάθαρο αν ένα αναδυόμενο παράθυρο «πολύωρης χρήσης» θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά.
Οι ειδικοί υποστηρίζουν τέλος, ότι μια εκπαιδευτική προσέγγιση είναι αναγκαία και προειδοποιεί ότι η δαιμονοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι η απάντηση.
«Είμαι βέβαιος ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδραματίζουν ένα ρόλο στην αίσθηση δυστυχίας, αλλά έχουν τόσα πολλά οφέλη όσα και αρνητικά», ανέφερε. «Πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά πώς να αντιμετωπίσουν όλες τις πτυχές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – καλές και κακές – για να τα προετοιμάσουμε για έναν ολοένα και πιο ψηφιοποιημένο κόσμο. Υπάρχει ένας πραγματικός κίνδυνος να κατηγορήσουμε το μέσο για το μήνυμα».
ΠΗΓΗ
www.psychologynow.gr