Έχουμε επιστρέψει δυναμικά στις αγαπημένες και ανανεωμένες συνήθειες μας! Μια από αυτές είναι και μια σειρά πειραμάτων Χημείας για μαθητές Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου.
Η ομάδα των Χημικών μας πραγματοποίησε πείραμα το περασμένο Σάββατο 13/10 στο χώρο του Φροντιστηρίου στην Ηλιούπολη, με διοργανωτή τον καθηγητή Χημείας κύριο Παναγιώτη Μήκο.
Η αίθουσα διδασκαλίας μεταμορφώθηκε σε χημικό εργαστήριο και οι μικροί μας ερευνητές με την απαραίτητη εξάρτιση και προσοχή, έλαβαν μέρος σε ένα δίωρο παιχνίδι γνώσης και κατανόησης του μαθήματος.
Το πρώτο πείραμα της διδακτικής χρονιάς περιελάμβανε:
- Αντιδράσεις οξειδοαναγωγής και εφαρμογές τους
- Μελέτη ταχύτητας αντίδρασης
- Μέθοδοι διαχωρισμού μειγμάτων
” Το πρώτο μέρος περιλάμβανε πειράματα που καλύπτουν τα φαινόμενα της οξειδοαναγωγής και της επίδρασης διαφόρων παραγόντων στην ταχύτητα των χημικών αντιδράσεων.
Η δράση των οξειδωτικών ουσιών (ισχυρών / ήπιων) συνοδεύεται συνήθως από ενδεικτικές παρατηρήσεις, όπως αλλαγή χρώματος, δημιουργία κατόπτρου (καθρέπτη) ή ιζήματος, αποχρωματισμό, έκλυση αερίου κ.ά. Έτσι, με την εκτέλεση αντιδράσεων αυτής της κατηγορίας μπροστά στα μάτια τους, οι μαθητές του Λυκείου (της Β και Γ κυρίως) μπορούν να οπτικοποιήσουν και να εμπεδώσουν καλύτερα τις «θεωρητικές» τους γνώσεις πάνω στα αντίστοιχα κεφάλαια της διδακτέας ύλης.
Χημικές αντιδράσεις στη ζωή μας γίνονται άπειρες και σε κάποιες από αυτές (μικρό ποσοστό, ευτυχώς!) μπορούμε να επέμβουμε, επιταχύνοντας ή επιβραδύνοντας την εξέλιξή τους. Διάφοροι τρόποι που μπορεί να γίνει αυτό (μεταβολή θερμοκρασίας, συγκέντρωσης αντιδρώντων, επιφάνειας επαφής στερεού, επίδραση καταλύτη ή ενζύμου) παρουσιάστηκαν στην πράξη, επιβεβαιώνοντας ότι αυτό που προβλέπει η θεωρία που διδάσκεται, συμβαίνει και στην πραγματικότητα.
Το δεύτερο μέρος των πειραμάτων αφορούσε σε κάποιες μεθόδους διαχωρισμού ομογενών μειγμάτων που οι μαθητές συνήθως δυσκολεύονται να κατανοήσουν (δικαιολογημένα, αφού τα αντίστοιχα κεφάλαια στα οποία βασίζονται έχουν αφαιρεθεί από τη σχολική ύλη (!!) στα πλαίσια περικοπών των ωρών της Χημείας). Αφορμή ο διαχωρισμός του αργού πετρελαίου σε κλάσματα – εμπορεύσιμα προϊόντα (υγραέριο, βενζίνη, ντήζελ κλπ.) που περιλαμβάνεται στην ύλη της Β Λυκείου. Έτσι:
- διαχωρίστηκε μείγμα νερού-ασετόν-οινοπνεύματος στα συστατικά του με τη μέθοδο της κλασματικής απόσταξης,
- έγινε διαχωρισμός («παραλαβή») του ιωδίου από υδατικό διάλυμα σε οργανικό διαλύτη με τη μέθοδο των διαδοχικών εκχυλίσεων και
- διαχωρίστηκαν κάποιες από τις χρωστικές του μαύρου μελανιού με τη μέθοδο της χρωματογραφίας.
Παράλληλα με τα «προγραμματισμένα» πειράματα, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να εκφράσουν απορίες και προτάσεις για νέους πειραματισμούς, οπότε έγιναν και πρόσθετα πειράματα (π.χ. μετρήσεις αγωγιμότητας ή pH, δοκιμές καύσης, απενεργοποίηση ενζύμου). Από τα αποτελέσματα αυτών και με τη βοήθεια των καθηγητών του φροντιστηρίου που ήταν παρόντες, δόθηκαν όλες οι απαντήσεις με τρόπο σαφή και διαδραστικό.
Παναγιώτης Μήκος ”
Ακολουθούν φωτογραφίες και βίντεο από την τάξη:
Μεγαλύτερη-συγκέντρωση-ταχύτερη-αντίδραση