Οι φετινοί μαθητές της Β’ Λυκείου θα εγκαινιάσουν τη σχολική περίοδο 2019-2020 μία τάξη στην οποία θα διδάσκονται μόλις επτά μαθήματα -αντί των 15 που ισχύει μέχρι σήμερα– εκ των οποίων τα τέσσερα για έξι ώρες την εβδομάδα.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα διαμορφώνεται ριζικά και όπως αναφέρει δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου», ελλείψει κονδυλίων και χρόνου, τα βιβλία των μαθητών θα παραμείνουν τα ίδια, ενώ ακόμα και για τη νέα προσθήκη της Κοινωνιολογίας επιστρατεύονται παλαιότερα βιβλία, απλά για να έχουν στα χέρια τους ένα εγχειρίδιο οι μαθητές.
Η πρόταση που δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) προβλέπει τα νέα προγράμματα σπουδών στα 10 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Παλιά εγχειρίδια, συρραφή βιβλίων και κεφαλαίων και ενδεικτικές δραστηριότητες με αφορμή τη γεωμετρική αύξηση των ωρών διδασκαλίας είναι τα χαρακτηριστικά της πρότασης, που αποτελεί μεταβατικό στάδιο έως τη συγγραφή νέων εγχειριδίων.
Οι αλλαγές στα 10 μαθήματα
Στα θετικά μαθήματα έχει εστιάσει η πρόταση του ΙΕΠ με αρκετές προσθήκες, που όμως χαρακτηρίζονται από τους εκπαιδευτικούς αναγκαίες. Στα υπόλοιπα δεν παρατηρούνται μεγάλες μεταβολές στην ύλη και είναι κοινή παραδοχή των καθηγητών ότι η αύξηση σε κεφάλαια είναι πολύ μικρή αναλογικά με την αύξηση των ωρών.
Μάλιστα το επόμενο διάστημα αναμένονται οι προτάσεις του και για τη Β’ Λυκείου, στις οποίες θα γίνουν αντίστοιχες προσθήκες για την ομαλή συνέχεια της διδασκαλίας των μαθητών.
Ποιες είναι οι αλλαγές:
- Στα θεωρητικά μαθήματα δεν παρατηρείται αύξηση κεφαλαίων. Μόνο στη Νεοελληνική Γλώσσα εμπλουτίζονται μέσω σημειώσεων τα ήδη υπάρχοντα κεφάλαια.
- Στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης προστίθεται η ύλη του βιβλίου Μαθηματικών Γενικής Παιδείας: στατιστική, πιθανότητες και συνδυαστική.
- Στη Φυσική προστίθεται τα μαγνητικά πεδία, τα εναλλασσόμενα ρεύματα και οι ηλεκτρικές ταλαντώσεις.
- Στη Βιολογία προστίθεται κεφάλαιο για την Εξέλιξη.
- Στη Χημεία έχουν γίνει πολλές προσθέσεις ενοτήτων, καθώς και ολόκληρο το κεφάλαιο της θερμοχημείας.
- Στην Κοινωνιολογία, η οποία αποτελεί καινούρια προσθήκη στη Γ’ Λυκείου, αντικαθιστώντας τα Λατινικά, εκτός του βιβλίου, το οποίο είναι παλαιότερη έκδοση, θα δοθεί στους μαθητές επιπλέον υλικό.
Στόχος είναι να καλυφθεί το «χρονικό χάσμα» μεταξύ της παλιάς έκδοσης του βιβλίου και της σύγχρονης πραγματικότητας, κατά τη διδασκαλία του μαθήματος.
Άγνωστη ακόμα η εξεταστέα ύλη
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση του ΙΕΠ έχει ήδη πάρει την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, όμως τα κεφάλαια που παρατίθενται δεν θα είναι και η τελική επιλογή του υπουργείου Παιδείας.
Στο δελτίο Τύπου το ΙΕΠ κάνει λόγο για «προσεκτική και λελογισμένη αύξηση της ύλης», όμως τον τελικό λόγο τον έχει η πολιτική ηγεσία, με κύκλους του υπουργείου να σημειώνουν ότι από την τελική πρόταση θα γίνει περικοπή κεφαλαίων σε κάποια μαθήματα, ώστε να μην αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό η ύλη.
Αυτό άλλωστε αποτελεί και «πολιτική» απόφαση του υπουργού Παιδείας που μέχρι στιγμής έχει επιλέξει την τακτική της «ελάφρυνσης» στα μαθητικά «βάρη», συνοδευόμενη από σκληρή κριτική από την αντιπολίτευση για τις επιλογές του.