Αρχική Εκπαίδευση Παιδιά και οθόνες: Μια επικίνδυνη σχέση

Παιδιά και οθόνες: Μια επικίνδυνη σχέση

657
0
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Το γεγονός ότι στη σημερινή εποχή, ζούμε μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας ανάμεσα σε οθόνες, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστα τα παιδιά, σύμφωνα και με τα στοιχεία νέας έρευνας.

Η ώρα που τα παιδιά ηλικίας έως δύο ετών, περνούν μπροστά από μία οθόνη, διπλασιάστηκε ανάμεσα στο 1997 και το 2014. Το ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι το Μέσο στο οποίο παραμένουν προσηλωμένα τα παιδιά, το οποίο δεν είναι τα τάμπλετ ή τα κινητά των γονιών αλλά η … παραδοσιακή τηλεόραση. Η συγκεκριμένη καταγραφή έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς αποδεικνύει εμμέσως ότι η αύξηση στην έκθεση των παιδιών στις οθόνες, δεν οφείλεται στην τεχνολογική ανάπτυξη και στα δεκάδες νέα προϊόντα αλλά στον τρόπο ζωής των γονιών.

Το 1997, ο ημερήσιος χρόνος έκθεσης σε οθόνες για τα παιδιά έφτανε την μιάμιση ώρα ενώ το 2014, αυτός ο χρόνος έφτασε κοντά στις τρεις ώρες. Την ίδια στιγμή, το 86% αυτού του διαστήματος αφορά έκθεση στην τηλεόραση.

Η… κακή συνήθεια της τηλεόρασης για τα παιδιά, φαίνεται να οφείλεται στις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της οικογένειας και στο κατά πόσο οι γονείς επιλέγουν να περάσουν δημιουργικό χρόνο με τα παιδιά αντί της «εγκατάλειψης» μπροστά στην οθόνη. Μεγάλο ρόλο φυσικά παίζουν και οι φρενήρεις ρυθμοί εργασίας στη σημερινή εποχή που δεν αφήνει μεγάλο περιθώριο στους γονείς ως προς την εύρεση χρόνου για ασχολίες με τα παιδιά.

Μπορεί στο παρελθόν οι έρευνες να μην είχαν τεκμηριώσει τις επιβλαβείς επιπτώσεις της τηλεόρασης στα παιδιά αλλά πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η πολύωρη έκθεση αυξάνει τις πιθανότητες για παιδική παχυσαρκία αλλά και μειώνει την απόδοση στις μετέπειτα σχολικές δραστηριότητες.

Μία νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη εγείρει σοβαρές αμφιβολίες, κατά πόσο αυτό, πέρα από βολικό για τους γονείς, είναι πράγματι καλό για τα παιδιά, καθώς μπορεί να «φρενάρει» την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του εγκεφάλου τους. Οι γονείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι για τα πλεονεκτήματα καθώς και τα μειονεκτήματα της χρήσης των πολυμέσων.

Ένα βρέφος από 3 μέχρι 18-24μηνών, δηλαδή στην ηλικία προτού αρχίσει να μιλά και που εκτίθεται καθημερινά μπροστά σε μια οθόνη, ενώ παράλληλα δεν του δίνονται πολλά ερεθίσματα αλληλεπίδρασης, μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να ατονούν οι σημαντικές αναπτυξιακές ικανότητες. Μερικές όπως είναι η μίμηση, επικοινωνία, κατάκτηση εννοιών. Σημαντικά στάδια ανάπτυξης που στη συνέχεια μπορεί να επηρεάσουν ή να παρεμποδίσουν τη νοητική ωρίμανση, στους τομείς, της κοινωνικότητας και στην αλληλεπίδραση τόσο με τους ενήλικες όσο και με τα παιδιά της ηλικίας του.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται στην βρεφική ηλικία με κινούμενες εικόνες, τραγουδάκια, νανουρίσματα, σκιές που το βρέφος θα πρέπει να τις σύρει με το δάκτυλο του στην σωστή θέση κ.α. η αλήθεια είναι ότι οι εφαρμογές με τα tablet γίνονται πιο χρήσιμες από εκπαιδευτική άποψη. Όσο ένα παιδί πλησιάζει στη προσχολική ηλικία και σχολική αλλά όχι μέχρι να γίνει δύο ετών

Πόση ώρα (δεν) πρέπει να αφιερώνει το παιδί σας στον υπολογιστή, το τάμπλετ ή το κινητό.

  • 0 έως 18 μηνών: Ιδανικά καθόλου.
  • 18 μηνών έως 2 ετών: Ιδανικά καθόλου με εξαίρεση εκπαιδευτικά βίντεο που ενδείκνυνται για αυτή την ηλικία και πάντα υπό την επίβλεψη γονέα.
  • 2 έως 5 ετών: 1 ώρα το μέγιστο ημερησίως και πάντα υπό την επίβλεψη γονέα έτσι ώστε να είναι βέβαιο πως το παιδί παρακολουθεί πράγματα που αντιστοιχούν στην ηλικία του.
  • 6 ετών και άνω: Οριοθέτηση στον χρόνο χρήσης ανάλογα με τις ανάγκες και στον τύπο οθόνης. Η μεγάλη έκθεση στις οθόνες επηρεάζει τον ύπνο, την άσκηση και άλλες συμπεριφορές του παιδιού.

Να μιλάτε με τα παιδιά σας για την ασφαλή πλοήγηση και τον εθισμό στις οθόνες. Να τα μαθαίνετε να σέβονται τους άλλους τόσο online όσο και offline. Να τους δείχνετε πως έχουν ανάγκη την παρέα άλλων παιδιών και όχι την οθόνη του υπολογιστή ή του τάμπλετ.

Αντ’ αυτού παίξτε με τo παιδί σας. Και αυτό μάθημα είναι.

Με το παιχνίδι το παιδί μαθαίνει να εργάζεται και να αγαπά, αλλά και να δομεί την αυτοεκτίμηση του.

Δείτε μερικές δεξιότητες που αναπτύσσει το παιδί σας μέσω του παιχνιδιού:

  • Τραγούδι: Προωθείτε την αμοιβαία επικοινωνία και ανταποκρίνεστε στις φωνές του βρέφους, ενθαρρύνοντας το με αυτόν τον τρόπο να επικοινωνήσει.
  • Μίμηση: Παρουσιάστε το περιβάλλον στο παιδί σας (π.χ. ήχοι ζώων, οχημάτων κ.λ.π.)
  • Παραμύθια: Εξοικείωση με τα βιβλία, ταυτοποίηση ήχων των λέξεων με τις εικόνες.
  • Υλικά: Διάφορα χρώματα, σχήματα, μεγέθη και υφές.
  • Παιχνίδια ρόλων: Αναπαράσταση του κόσμου και ενίσχυση της φαντασίας.
  • Ομαδικά παιχνίδια: Ευνοείστε την συνεργασία και την οριοθέτηση μέσω κανόνων.
  • Ζωγραφική: Βοηθήστε την έκφραση ιδεών και φαντασίας του παιδιού σας μέσω καλλιτεχνικών διαδικασιών.
  • Παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους: Εξερευνήστε μαζί με το παιδί σας, ενισχύστε την εφευρετικότητα του, την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.

ΠΗΓΗ

www.mothersblog.gr

paixnidialogou.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ