ΟΙ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 7/6/2017
Α1 To κείμενο αναφέρεται στην επιστήμη και στο ρόλο του επιστήμονα στην τεχνοκρατική κοινωνία. Σε μια τέτοια κοινωνία η επιστήμη εγγενώς συμβάλλει στην παραγωγή γνώσης και είναι συμβατή με την κοινωνική εξέλιξη σε αντιδιαστολή με την τεχνολογία που στοχεύει στην εξυπηρέτηση καθημερινών αναγκών χάνοντας, όμως, τον κοινωνικό της χαρακτήρα, πράγμα το οποίο έχει επισημάνει και ο Αϊνστάιν. Ο επιστήμονας σε μια κοινωνία ηθικής κρίσης και πνευματικού αποπροσανατολισμού έχει ευθύνη απέναντι στην γνώση που παράγει διασφαλίζοντας την ανθρωπιστική εφαρμογή της. Επισημαίνει ότι ο επιστήμονας πρέπει να είναι αταλάντευτα στοχευμένος στον άνθρωπο έχοντας συνειδητή ελευθερία, ηθική αυτοτέλεια και οξυδέρκεια για να αποκρούει κάθε εξωτερική παρέμβαση στο έργο του.
Β1
α Λ
β Λ
γ Σ
δ Σ
ε Σ
Β2 α) Τρεις τρόποι ανάπτυξης:
1.Σύκριση-Αντίθεση μεταξύ επιστήμης και τεχνολογίας
2.Αιτιολόγηση: “Επιστήμη βέβαια…έως ανθρώπου”
3.Παράδειγμα: Η άποψη του Αϊνστάιν “πολύ χαρακτηριστικά…ιδανικά”
Β2 β)
Βέβαια: έμφαση
Εάν: προϋπόθεση
όμως: αντίθεση
για τούτο: επεξήγηση
δηλαδή: αιτιολόγηση
Β3 α)
αέναος: διαρκής, ασταμάτητος
προσηλωμένη: αφοσιωμένη
εγείρουν: προκαλούν
αλλοτριώνουν: αποξενώνουν
καταστρεπτικό: επιβλαβές, επιζήμιο
Β3 β)
συγκεκριμένο: αόριστο, ασαφές
βελτίωσε: επιδείνωσε
ευθύνη: ανευθυνότητα
υλική: πνευματική
ελευθερία: ανελευθερία, υποδούλωση, εξάρτηση
Β4 α)
Το ασύνδετο σχήμα προσφέρει ζωντάνια και παραστατικότητα, καθώς παραθέτει και τις τονίζει τις ιδέες
Β4 β) Η χρήση ρητορικού ερωτήματος επιδιώκει ευαισθητοποίηση, προβληματισμό, συναισθηματική συμμετοχή του δέκτη, αμεσότητα και οικειότητα
Γ1
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Προσφώνηση:
Αξιότιμοι Καθηγητές και γονείς,
αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες,
είναι ιδιαίτερη τιμή και συγκίνηση να έχω σήμερα το ρόλο του ομιλητή στο πλαίσιο αυτής της εξαιρετικής τελετής αποφοίτησης που διοργανώνει το σχολείο μας με την ιδιότητα του υποψήφιου φοιτητή και μελλοντικού επιστήμονα. Νιώθω βαρύ το χρέος που θα κληθώ να υπηρετήσω σε έναν κόσμο έντονου παρεμβατισμού και ηθικής εξαχρείωσης, σε έναν κόσμο όπου η γενιά μας συνεχίζει να είναι αντιμέτωπη με προβλήματα κοινωνικά, πολιτικά, ηθικά και περιβαλλοντικά.
Ρόλος της επιστήμης:
- καταπολέμηση ασθενειών
- τηλεκπαίδευση, πνευματική καλλιέργεια
- καταπολέμηση φτώχειας, κοινωνικών ανισοτήτων : μεταλλαγμένα προϊόντα
- συνεργασία λαών, δημοκρατία, διιεπιστημονικά συνέδρια
- διασφάλιση ανθρώπινων δικαιωμάτων
Ηθικά εφόδια επιστήμονα:
- ανθρωπιστική παιδεία
- ελευθερία
- δικαιοσύνη
- τιμιότητα
- ειλικρίνεια
- ανιδιοτέλεια
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κλείνοντας, αφού επισημάνθηκε ο καταλυτικός ρόλος της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σύγχρονων προβλημάτων, διατρανώνω την πίστη μου ότι η νέα γενιά απαλλαγμένη από αγκυλώσεις του παρελθόντος και διαχωριστικά τείχη έχει τη διάθεση, τις ικανότητες και τον τρόπο να απαντήσει στις προκλήσεις του κόσμου. Στο όραμα της οικοδόμησης ενός ανθρώπινου κόσμου, είμαστε έτοιμοι ως γενιά να υπηρετήσουμε ολόπλευρα τον άνθρωπο.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.